Photobucket

Monday, July 5, 2010

Berkongsi Rahsia Kejayaan Bersama HPA-PJS Mohd Nadzri Ahmad

KISAH PERJUANGAN
PJS MOHD NADZRI

Sekali pandang orangnya memang nampak mudah dan selalu ceria. Senang diajak berbicara. Mudah mesra. Kerapkali terdengar gelak ketawa gembira. Rakan-rakannya ada di mana sahaja. Wajah tampak muda walau pun telah dimamah usia. Itulah sahabat setia, PJS Mohd Nadzri Bin Ahmad. Mesra dengan panggilan Cikgu Nadzri.
Siapa sangka anak kelahiran Kupang, Baling Kedah ini boleh mencipta sejarah kejayaan yang gemilang bersama HPA. Ada yang berkata ia datang tanpa diduga. Ramai pula yang melopong terkejut tanpa disangka-sangka.


Pengarah Urusan HPA, Hj Ismail Ahmad dan sahabatnya, Yaacob
mengadakan 'home party' HPA di Taman Guar Perahu

Biar apapun yang diperkatakan, Cikgu Nadzri tetap tersenyum mesra. Jarang sekali melihat wajah marahnya. Kelebihan inilah yang membawa kejayaan cemerlang kepada bapa yang punyai 10 anak dari seorang isteri. Cikgu Nadzri, usahawan muslim yang berjaya mencipta nama dalam sejarah perniagaan MLM berlandaskan syariah membuktikan kepada dunia bahawa keyakinan yang tinggi kepada qadar dan iradah Ilahi mampu menempah kejayaan yang gilang gemilang. Sebagai pengamal Herba Penawar Al-Wahida (HPA), Cikgu Nadzri mula mengenali HPA sekitar awal tahun 1995 lagi. Minatnya terhadap bidang herba ini terbina apabila buat kali pertama bertemu dengan Pengarah Urusan HPA, Haji Ismail Ahmad. Kehadiran Haji Ismail Ahmad ke rumahnya di Tikam Batu adalah kerana memenuhi undangan abang kepada PJS Mohd Nadzri yang bernama Zamri yang mahukan beliau diperkenalkan kepada Pengarah Urusan.


PJS Mohd Nadzri (baju merah) menguruskan 'home party' yang disampaikan oleh Pengarah Urusan sekitar 1995

Dari raut wajah Pengarah Urusan yang menampakkan tulus dan ikhlas, telah menimbulkan semangat dan minat yang mendalam di hati Cikgu Nadzri untuk terus melayari bahtera memperjuangkan perniagaan ini. Berikutan dengan pertemuan pertama itu, akhirnya berlaku lagi beberapa pertemuan di antara PJS Mohd Nadzri dengan Pengarah Urusan. Kali ini berlaku di Taman Guar Perahu, Bukit Mertajam. Pengarah Urusan membawa bersamanya seorang sahabat bernama Yaacob (sekarang Pengarah Urusan HALAGEL). Sesi penerangan produk HPA pada kali ini mendapat sambutan yang hebat dari penduduk tempatan.



Bangsal buruk inilah yang menjadi stokis HPA di awal perniagan PJS Mohd Nadzri
Bagi PJS Mohd Nadzri, antara kata-kata awal Pengarah Urusan kepadanya yang menjadi pendorong untuk beliau terus bergerak aktif ialah “Kalau tidak kita yang memulakan industri herba ini secara sungguh-sungguh, siapa lagi yang hendak diharapkan”. Kata-kata semangat yang diluahkan oleh Pengarah Urusan itu menyebabkan PJS Mohd Nadzri mengambil langkah untuk membuka stokis (Single Level Marketing) dengan modal awal RM1,000 sahaja. Pada waktu itu ‘killer produk’ HPA ialah Minyak But-but, Teh Herba, Resdung (sekarang Cosinium Plus) dan Menawan Kasih (sekarang Paramaria Plus).


Stokis Tikam Batu yang dikelolakan oleh PJS Norma, isteri Cikgu Nadzri
Pada mulanya PJS Mohd Nadzri hanya berniaga di rumahnya sahaja. Atas permintaan pengedar dan pengguna yang semakin ramai, akhirnya beliau menumpang untuk meletakkan produk-produk HPA di kedai sahabatnya di Pekan Tikam Batu. Masa itu, modal kecil dan wang yang ada pun cukup-cukup makan sahaja. Belum mampu untuk menyewa kedai walaupun sewanya tidaklah mahal sangat. Dugaan Allah SWT datang menimpa apabila kedai sahabatnya itu hangus terbakar dalam satu kebakaran. Turut musnah ialah semua produk-produk HPA yang ditumpang letak di kedai tersebut. Anggaran kerugian hampir RM300. Teramat sedih, pilu dan hibanya hati PJS Mohd Nadzri mengenangkan akan apa yang telah berlaku.

Bersama sahabat setia yang sentiasa bersama ke mana jua, di mana sahaja
Beliau tidak berputus asa, atas dasar perjuangan dan keyakinan yang tinggi, PJS Mohd Nadzri menyewa sendiri sebuah stor berhampiran Petronas Tikam Batu untuk dijadikan stokis HPA. Beliau tidak lagi berniaga di rumah. Jualan harian ketika itu hanya sekitar antara RM48 hingga RM 60 sahaja sehari. Kadang-kadang ada juga hari yang langsung tidak ada jualan. Kadang-kadang dalam sehari itu yang laku hanyalah sebotol Minyak But-but sahaja. Namun perjuangan tetap diteruskan. Akhirnya jualan semakin lama semakin meningkat bulan demi bulan sehinggalah pada tahun 2004 apabila Kopi Radix ’mai secawan’ dilancarkan di Hotel Park Avenue Sungai Petani. Selepas HPA memperkenalkan PBC pada Disember 2005, jualan stokis PJS Mohd Nadzri terus melonjak berlipat kali ganda. Kedaan ini berlarutan sehingga memaksa beliau memohon kepada HPA untuk membuka Pusat Jualan.
Pusat Jualan HPA milik PJS Mohd Nadzri di Padang Temusu, Sg Petani

Hampir 14 tahun bergelumang dengan perjuangan ini. Akhirnya Cikgu Nadzri berjaya berada di puncak kejayaan bersama HPA. Sifat sabar, tidak mudah kecewa, jujur, amanah, ikhlas dan berkeyakinan tinggi adalah antara resepi kejayaan beliau. Beliau menjadikan perniagaan bersama HPA ini sebagai bisnes keluarga yang dilakukan secara berjamaah. Kerapkali PJS Mohd Nadzri bergerak bersama isterinya PJS Normah Zainol. Mereka sering mengadakan promosi melalui home party, ekspo, majlis penerangan di pelbagai lokasi seperti dewan orang ramai, rumah, surau dan lain-lain. Ini dilakukan bertujuan untuk melebarkan jaringan dan membina rangkaian.
PJS Mohd Nadzri menjadikan isteri dan anak-anaknya sebagai sumber inspirasi dan pembina semangat dalam perjuangannya. Kerjasama dari semua 10 orang anaknya cukup mantap dan berkesan. Kegigihan dan komitmen yang tinggi dalam keluarga menjadikan PJS Mohd Nadzri antara pemimpin yang tersenarai dalam Top 10 HPA hingga kini.

PJS Mohd Nadzri meletakkan cita-cita yang mahu dicapai hendaklah disandarkan pada kemantapan strategi, istiqamah, berakhlak mulia, serta melangkah bersama dalam saff (ukhuwah). InsyaAllah impian pasti akan menggamit kejayaan dunia akhirat.

Menceritakan saat-saat manis yang tidak dapat dilupakannya ialah ketika mendaki Jabbal Musa (Bukit Tursina) bersama Pengarah Urusan 1 dan 2 dalam rangka lawatan ke bumi Mesir. Beliau turut sama dalam rombongan mengadakan pertemuan dengan pelajar-pelajar Malaysia di Universiti Al-Azhar Mesir.

Suaranya juga pernah berkumandang ke udara menerusi radio Kedah FM sebagai jemputan bagi mengisi slot Produk Pilihan HPA (madu asli) bersama juruhebah Che Dah.

Salah satu peristiwa yang tidak dapat dilupakan ialah ketika merawat seorang gadis yang telah disahkan oleh Doktor Pakar menghidap masalah buah pinggang kronik (sebelah sudah 'out' dan sebelah lagi cuma berfungsi 30 peratus sahaja). Si gadis ini telah bertunang dan dinasihatkan oleh Doktor agar jangan berkahwin kerana risiko kematian akan berlaku sama ada kepada anak atau ibu. PJS Mohd Nadzri telah memberikan set rawatan HPA (Malac, rebusan Alax, Mega-3, Teh Herba, Spirulina dan Madu Asli). Dengan izin Allah SWT, dalam masa 2 bulan sahaja dengan amalan yang konsisten Doktor telah mengesahkan bahawa gadis tersebut telah pulih sepenuhya. Gadis tersebut berkahwin dan telah menimang cahaya mata serta sihat sehingga kini.



Hasil kegigihan dan komitmen yang tinggi bersama HPA, PJS Mohd Nadzri telah menerima beberapa anugerah tertinggi setiap kali KONVEK HPA (konvensyen Tahunan). Antaranya Stokis terbaik Lelaki Zon Utara (2000, 2002), Anugerah mengerjakan Umrah (2002), Stokis Terbaik Kebangsaan (2004, 2005,2006 dan 2007), Anugerah Top 10 HPA (2003, 2004, 2005, 2006 dan 2007). Beliau juga diisytiharkan sebagai’ Distributor The Year (DOTY) 2006, Anugerah Top 20 dan mendapat hadiah pakej pelancongan ke Republik Islam Iran (2007), Anugerah Khas Top 10 dengan sebuah kereta Savvy (2007).


Begitulah secebis kisah akan kehebatan perjuangan PJS Cikgu Nadzri yang memulakan perniagaan ini dengan kepayahan dan kesulitan, dugaan demi dugaan sehinggalah berjaya menjadi usahawan Muslim cemerlang bersama HPA. Dengan pendapatan 5 angka sebulan, PJS Mohd Nadzri hanya tersenyum lebar mengenangkan segala kisah dan peristiwa suka duka yang telah berlaku dan jalan-jalan berliku yang ditempuhinya, malahan beliau terus menanti apakah pula kisah-kisah baru yang akan muncul bersama HPA….


Sumber:http://ekpu.blogspot.com/search/label/PJS%20Hj%20Mohd%20Nadzri