Photobucket

Sunday, January 3, 2010

DARI MATA TURUN KE HATI

Hati merupakan organ yang terbesar di dalam tubuh. Ia terletak di belakang tulang rusuk pada bahagian kanan abdomen. Hati mempunyai dua bahagian, suatu lobus di sebelah kanan dan suatu lagi lobus yang lebih kecil di sebelah kiri.
Hati menjalankan banyak fungsi yang penting yang mengekalkan kesihatan seseorang. Ia mengasingkan bahan yang memudaratkan daripada darah. Ia menghasilkan enzim dan hempedu yang membantu menghadamkan makanan. Ia juga menukarkan makanan menjadi bahan-bahan yang diperlukan untuk hidup dan membesar. Hati mendapat bekalan darahnya daripada dua salur. Kebanyakan daripada darahnya disalurkan oleh vena portal hepatik. Yang lainnya disalurkan oleh arteri hepatik.

Salah satu tanda-tanda hati bermasalah boleh dikesan melalui:
· Kulit dan mata yang kuning,
Jadi istilah dari Mata turun ke Hati memang kena pada tempatnya. Mata memainkan peranan penting dalam mengesan penyakit seseorang individu. Selain itu, perubahan emosi seseorang juga dikaitkan dengan masalah hati. Ini kerana hati dikaitkan dengan hempedu dan sememangnya orang tahu hempedu itu pahit. Dan perubahan emosi juga dikaitkan dengan wujudnya batu hempedu.
Salah satu rawatan hati adalah dengan hati. Minyak hati lembu sangat berkhasiat dan dikatakan mempunyai mineral yang mampu merawat penyakit kardiovaskular.

Saya ambil sumber ini daripada http://www.ayushveda.com/.

"Calf liver
There is a certain feeling in us that makes us unwilling to eat baby animals. In addition to this, calf liver is the filtration system of the calf. It is where the toxins that enter the body are broken down. It actually smells badly too. Bile is produced in the liver and bile is bitter. So why should you eat such a thing?

Calf liver contains the following minerals: copper, folate, riboflavin, selenium, zinc, niacin, phosphorus, and iron. It also contains the following vitamins: A, B5, B6, B12, and C. The high levels of these substances make calf liver good for cardiovascular health and a strong immune system."
Dalam HPA, penawar bagi masalah HATI dikategorikan sebagai penawar yang bersifat Pahit dan detox (penyahtoksin). Antara produk HPA yang sangat berkesan untuk masalah hati adalah:
1) D.Det (mengandungi 27 Herba)






2) Teh Herba






3) Teh Asiatica













4) HB

















Kesihatan yang baik bermula dengan proses detoksifikasi atau bebas racun dalam tubuh khususnya sistem pencernaan yang terdiri daripada hati, kolon, buah pinggang, darah dan sistem limfa. Toksin bukan hanya berpunca daripada kegagalan proses penghadaman yang sempurna mahupun perubahan gaya hidup moden membabitkan makanan yang kita makan seperti bahan perasa, pewarna tiruan serta makanan segera.
Oleh itu, marilah kita sama-sama beralih kepada produk HPA yang sudah semestinya tidak mempunyai pewarna dan perasa tiruan.