Photobucket

Thursday, March 3, 2011

Tiga produk positif DNA khinzir-Berita Harian

faiza@bharian.com.my
2011/03/03

Umat Islam perlu hati-hati barang farmaseutikal dibungkus kapsul gelatin

KUALA LUMPUR: Kajian Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi terhadap 15 sampel produk farmaseutikal tempatan yang dibungkus dengan kapsul gelatin yang diambil secara rambang dari pasaran mendapati tiga daripada produk itu positif DNA khinzir.

Kehadiran DNA itu dikesan menggunakan kit diagnosis yang dibangunkan sebuah syarikat multinasional tempatan menerusi projek perintis bersama kementerian berkenaan, baru-baru ini, dalam usaha membangunkan produk standard halal di Malaysia.

“Kajian menggunakan kaedah bioteknologi terkini itu menunjukkan 15 peratus produk yang dibungkus dengan kapsul gelatin di negara ini disyaki diperoleh dari sumber khinzir.

“Oleh itu, umat Islam perlu berhati-hati menggunakan produk farmaseutikal dan memilih yang mempunyai logo halal bagi mengelakkan mereka terpedaya,” kata Timbalan Menterinya, Datuk Fadillah Yusof yang dihubungi, semalam.

Fadillah berkata, tindakan boleh diambil terhadap mereka yang menjual produk tidak halal menggunakan logo halal.

“Bila kami bangunkan standard halal, ia berasaskan kepada sukarela, mana-mana syarikat yang mahu memasarkan produk mereka sebagai produk halal, mereka perlu patuh garis panduan dan syarat yang ditetapkan.
“Kalau mereka tidak letak tanda halal, kami tidak boleh ambil tindakan, terpulang kepada pengguna Islam yang prihatin untuk membeli produk halal dengan logo halal,” katanya.

Fadillah berkata, kerajaan sedang berusaha untuk menjadikan Malaysia hab halal global bagi pengeluaran dan perdagangan barangan dan perkhidmatan menjelang 2020.

Sehubungan itu, katanya, pelbagai langkah dilakukan bagi merealisasikan hasrat itu, termasuk memperkenalkan Standard Malaysia – MS 2424:2020 (P): Farmaseutikal Halal: Garis Panduan Umum, iaitu garis panduan umum pertama diperbadankan di dunia untuk farmaseutikal halal.

Beliau berkata, garis panduan itu dijangka memberi faedah yang besar kepada negara dalam industri halal yang kini mendapat pasaran yang luas di peringkat global.

Katanya, negara mempunyai kelebihan dalam pembangunan industri halal kerana Malaysia adalah negara Islam moden yang mengamalkan sistem ekonomi terbuka, mempunyai infrastruktur fizikal yang lengkap dan institusi yang berupaya menyokong inisiatif dan program mantap bagi membangunkan industri itu.

“Dengan pembangunan siri Malaysian Standard (MS) termasuk MS Farmaseutikal Halal, Malaysia mempunyai kelebihan dalam persaingan pasaran halal yang semakin kompetitif,” katanya.