1.0 Pengertian Halal, Haram dan Syubhah
1.1 Halal
Sesuatu perkara yang dinaskan di dalam al-Quran dan al-Hadith, dapat diketahui keharusannya melalui lafaz al-Amr atau suruhan yang membawa faedah harus berdasarkan qarinah yang mengubah daripada wajib kepada harus[3], lafaz halal[4], lafaz mengangkat junah} [5](رفع الجناح), lafaz mengangkat ithm [6]( رفع الإثم ) dan lafaz mengangkat al-Haraj ( الحرج )[7] .
1.2 Haram
Sesuatu perkara yang dinaskan di dalam al-Quran dan al-Hadith, dapat diketahui keharamannya melalui lafaz haram[10], lafaz nafi halal[11], lafaz tegah atau nafi@ [12](صيغة النفي) , lafaz suruhan supaya menjauhi dan meninggalkan[13] dan menjelaskan sesuatu perbuatan itu mengandungi dosa.[14]
Dr Yusuf al-Qardawi di dalam kitabnya Halal wa al-Haram fi al-Islam telah menyatakan 11 prinsip-prinsip ajaran Islam tentang halal dan haram:
2. Menentukan halal haram semata-mata hak Allah
3. Mengharamkan yang halal dan sebaliknya sama dengan syirik
4. Mengharamkan yang halal akan mengakibatkan timbulnya bahaya
5. Setiap yang halal tidak memerlukan yang haram
6. Apa saja yang membawa kepada haram adalah haram
7. Bersiasat terhadap hal yang haram, hukumnya adalah haram
8. Niat baik tidak dapat melepaskan yang haram
9. Menjauhkan diri dari syubhat kerana takut terlibat dalam haram
10. Sesuatu yang haram berlaku untuk semua orang
11. Keadaan terpaksa (darurat) membolehkan yang terlarang
1.3 Syubhah.
1.3.1 Lafaz-lafaz Syubhah
Mushtabihat – مُشْتَبِهَاتٌ - atas wazan (timbangan) Mufta’alat ( مفتعلات ). Iaitu kemusykilan dalam beberapa perkara bagi apa yang terdapat dalam zatnya yang menyerupai 2 pihak yang berlainan. Kadang-kadang ianya menyerupai satu pihak dan kadang-kadang pihak yang lain.
Mushabbihat- مُشَبِّهَاتٌ - atas binaan fa’il (yang membuat) – (فاعل) daripada wazan tashbih (تشبيه). Maknanya menyerupakan dirinya dengan yang halal.
Mushbihat- مُشْبِهَاتٌ - atas binaan fa’il (yang membuat) atas wazan Ishbah (الاشباه) Maknanya seperti yang keempat.
1.3.1.2. Pendapat ulama’ berhubung Tafsiran Syubhah
Pendapat Pertama:
Al-Khattabi[17] di dalam kitabnya Ma’a>lim al-Sunan berpendapat: “Sabda Nabi s.a.w : وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ (Dan di antara keduanya terdapat perkara-perkara syubhah) adalah bermaksud perkara tersebut meragukan kepada sebahagian manusia dan tidak pada sebahagian yang lain. Ianya tidaklah dihukumkan syubhah (meragukan) pada zat perkara tersebut kerana tidak disebutkan dengan jelas di dalam hukum syariat. Sesungguhnya Allah tidak meninggalkan sesuatu hukum pun terhadap sesuatu perkara melainkan telah diterangkan dengan jelas dan diberikan dalil ke atasnya. Tetapi penjelasan tentang sesuatu perkara boleh dibahagikan kepada 2 bahagian:
Pertama : Bayan Jaliy ( بيان جلي ) iaitu ianya diketahui oleh kebanyakan manusia secara keseluruhannya.
Senada dengan apa yang disebut oleh al-Khattabi ialah Ibn Hajar al-'Asqalani di dalam Fath al-Bari, al-Nawawi di dalam al-Minhaj dan al-Mubarakfuri di dalam Tuhfah al-Ahwadhi. Mereka menyatakan bahawa kalimah kathir ( كثير ) menunjukkan kemungkinan ada yang mengetahui hukum perkara tersebut tetapi jumlahnya adalah sedikit. Mereka adalah golongan mujtahid. Maka perkara syubhah ini berlaku kepada golongan awam dimana tidak nyata pentarjihan di antara dua dalil yang mereka temui (samada halal atau haram).[19]
Pendapat kedua:
Maka kesimpulannya adalah syubhah merupakan perkara ijtihad[22] (al-Umur al-Ijtihadiyyah) yang mana tidak ada padanya nas dan dalil yang jelas. Maksud sesiapa yang berwaspada daripada syubhah adalah mereka yang mengambil sifat wara’ dan berhati-hati di atas jalan taqwa bukan di atas jalan fatwa.[23]
Pendapat Ketiga:
Diriwayatkan oleh al-‘Ayni daripada Al-Ma’dhiri dan selain daripadanya bahawa yang dikehendaki dengan perkara syubhah ialah perkara-perkara yang makruh. Dan maksud daripada hadith tersebut ialah suruhan untuk meninggalkannya. Kebanyakan manusia tidak memperdulikan perkara tersebut dengan melakukannya kerana menganggap bahawa ianya tidaklah haram. Hadith tersebut menjelaskan bahawa perbuatan mereka itu akan membawa kepada mengerjakan perbuatan haram.[24]
Pendapat Keempat:
Rujukan :
[1] Abu Al-H{asan 'Ali@ bin Khalaf bin 'Abd al-Malik, dikenali sebagai Ibn Bat}t}a>l, selepas ini disebut Ibn Bat}t}a>l, (t.t) Sharh} S{ah}i@h} al-Bukha>ri@ li Ib Bat}t}a>l, Riyadh: Maktabah al-Rushd, j. 6, h. 192.
[2] Wahbah al-Zuhayli@, Dr. (1986), Us}u>l al-Fiqh al-Isla>mi@, Dimashq: Da>r al-Fikr, c. 1, h. 87.
[3] Contoh lafaz al-Amr : وَكُلُوا وَاشْرَبُوا - dan makanlah dan minumlah kamu – (Surah al-A'ra>f 7: 31)
[4] Contoh lafaz halal : أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ – Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa bersetubuh dengan isteri-isteri kamu. (Surah al-Baqarah 2: 187)
[5] Contoh lafaz mengangkat juna>h} : لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً – Tidaklah kamu bersalah (tidaklah kamu menanggung bayaran mas kahwin) jika kamu menceraikan isteri kamu sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau sebelum kamu menetapkan mas kahwin bagi mereka- (Surah al-Baqarah 2: 236)
[6] Contoh lafaz mengangkat ithm : فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ – (Kemudian siapa yang bersegera (meninggalkan Mina) pada hari kedua, maka ia tidaklah berdosa, dan siapa yang melambatkan (meninggalkan Mina) maka ia juga tidak berdosa. (Surah al-Baqarah 2: 203)
[7] Contoh lafaz mengangkat al-H{araj : لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ – Tidak ada salah bagi orang yang buta dan tidak ada salah bagi orang yang tempang- (surah al-Nu>r 24: 61)
[8] Ibn Bat}t}a>l (t.t), op.cit.
[9] Wahbah al-Zuhayli@, Dr. (1986), op. cit. h. 80.
[10] Contoh lafaz haram : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ - Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan berikut) : ibu-ibu kamu...- (Surah al-Nisa>' 4:23)
[11] Contoh lafaz nafi halal : وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آَتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا – Dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri kamu yang diceraikan itu) - (Surah al-Baqarah 2: 229)
[12] Contoh lafaz tegah atau nafi : وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ – Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang melakukan kezaliman, maka (kalau kamu berlaku demikian) , api neraka akan membakar kamu.- (Surah Hu>d 11: 113)
[13] Contoh suruhan supaya menjauhi dan meninggalkan : فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ - Maka jauhilah kekotoran syirik yang disebabkan oleh penyembahan berhala serta jauhilah perkataan yang kotor.- (Surah al-H{ajj 22,30)
[14] Contoh menjelaskan sesuatu perbuatan itu mengandungi dosa : فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ - Kemudian sesiapa yang mengubah mana-mana wasiat sesudah ia mendengarnya , maka sesungguhnya dosanya hanya ditanggung oleh orang yang mengubahnya.- (Surah al-Baqarah 2:181)
[15] Beliau adalah Badr al-Di@n Abi@ Muh}ammad Mah}mu>d bin Ah}mad al-'Ayni@. Meninggalkan pada tahun 855 H.
[16] Badr al-Di@n Abi@ Muh}ammad bin Ah}mad al-‘Ayni, selepas ini disebut al-'Ayni (t.t), ‘Umdah al-Qa>ri@ Sharh} S{ah}i@h} al-Bukha>ri@, Beirut: Da>r al-Fikr, j.1, h. 295, Lihat juga; Muh}ammad Taqi@ al-Uthma>ni,(t.t) Takmilah Fath} al-Mulhim, Bi Sharh} S{ah}i@h} Muslim bin al-Hallaj al-Qushayri@, Karachi: Maktabah Da>r al-‘Ulu>m, Jilid 1, h. 620
[17] Beliau adalah Abu> Sulayma>n H{amd bin Muh}ammad al-Khat}t}a>bi@ al-Busti@
[18] Muh}ammad Taqi@ al-Uthma>ni,(t.t) op. cit. h. 622; al-Khattabi, al-Ima>m Abu> Sulayma>n H}amd bin Muh}ammad al-Khat}t}a>bi@ al-Busti@, ( 1932), Ma’a>lim al-Sunan, Maktabah al-‘Alamiyah, Jilid 3, h.56-57.
[19] Ibn Hajar al-'Asqalani, (2000), op. cit. h. 168, Lihat juga, al-Mubarakfuri(1990), op. cit. h. 331.
[20] Muhammad Taqi al-Uthmani,(t.t), op.cit.
[21] Ibid. h. 622-623. Lihat juga al-Nawawi (1995), Al-Minhaj Sharh Sahih} Muslim bin al-Hajjaj, Beirut: Da>r al-Ma'rifah, c. 2, j. 11, h. 29-30.
[22] Ijtihad (اجتهاد )menurut bahasa berasal daripada kata dasar ijtahada (اجتهد ) bererti: Menggunakan sepenuh tenaga dan bersungguh-sungguh terhadap sesuatu. Menurut pengertian istilah, ianya membawa beberapa maksud, antaranya;
Menurut Ibn al-Hajib al-Maliki, ijtihad bermaksud ulama' fiqh mencurahkan sepenuh kemampuan untuk mengeluarkan hukum syarak yang zanni@.
Menurut al-Imam al-Ghazali, ijtihad ialah mujtahid mencurahkan penuh kesungguhannya untuk mencari ilmu berkaitan hukum syariat.
Menurut jumhur ulama' Usul al-Ahkam, ijtihad ialah mencurahkan tenaga sebanyak mungkin untuk mendapatkan hukum syarak berbentuk amali dengan cara istinbat daripada dalil-dalil syarak.
Kesimpulannya ijtihad ialah ahli fiqh mencurahkan ketekunan untuk mendapatkan hukum syarak daripada sesuatu dalil terperinci daripada dalil-dalil syarak. Lapangan ijtihad mestilah kejadian yang tiada nas syarak yang jelas tentang hukumnya.
[23] Muh}ammad Taqi al-Uthmani,(t.t) op.cit. h. 623.
[24] Ibid.
[25] Ibid.
Sumber..Blog Prof Madya Dr Ishak Sulaiman, http://drishak69.blogspot.com